Hanna Szarzewicz




    Moją odpowiedzią na pytanie konkursowe Czy rzeczywistość posiada strukturę? jest tryptyk. Każda jego część jest inna - do ich wykonania użyłam różnych narzędzi, materiałów, technik. Dotyczą one pojęć, przedmiotu i podmiotu poznania, jednak jedynie czytając je razem, możliwa jest ich prawidłowa interpretacja. Całość tego projektu była dla mnie eksperymentem artystycznym, co w naturalny sposób ilustruje wybraną przeze mnie teorię filozoficzną - empiryzm Dawida Hume'a.
      Do stworzenia części pierwszej użyłam liści jabłoni, farby akrylowej w dwóch kolorach, kleju i szarego papieru. Stworzyłam różne wariacje oglądu i percepcji liścia, co miało na celu wywołanie u odbiorcy wrażeń, które przemieniając się kolejno w idee, miały być odpowiedzią na pytanie, czym dokładnie jest dany obraz. Nawiązując do rozważań Humea, starałam się rozstrzygnąć, jak dane ujęcie przedmiotu wpływa na jego późniejszą interpretację. Jeżeli idee pochodzą z wrażeń, to patrząc na przykładowe odbicie liścia, możliwe jest rozpoznanie jego kształtu , następnie jego struktury, a na końcu nawet wnioskowanie o gatunku drzewa, z którego pochodzi.
     Druga część tryptyku wykonana jest z gazy jałowej, moczonej w czarnym tuszu, farbie akrylowej różnych kolorów, klejonej na płóciennych arkuszach z elementami szarego papieru. Ułożona w dany sposób może sugerować konkretne  krajobrazy. Ułożona inaczej może składać się na odmienne obiekty. Konkretna koncepcja wywołuje wrażenia, które są pierwowzorami i kluczowym elementem poznania całej rzeczywistości. 
     Dwie pierwsze części mają związek z naturą jako obiektem postrzegania. Trzecia część poświęcona jest podmiotowi poznania. Wykonanie gipsowej maski było poszukiwaniem formy odzwierciedlającej strukturę człowieka. Można porównać to do sprawdzenia wrażeń, czyli impresji, a potem dokładnej analizy idei. 
     Całość pracy można określić dowodem. Początkowo poprzez wrażenia, następnie przez pochodzące z nich idee, tworzą się fakty i ciąg przyczynowo-skutkowy, które udowadniają strukturalną naturę rzeczywistości. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.